måndagen då allt...

.. kändes fel, hemskt fel. Jag kunde inte sova efter det fruktansvärda inslaget igår - som kanske märktes i tidigare blogg att jag reagerade starkt på kalla faktas reportage. Jag hoppas verkligen att det är många som reagerar, och framförallt - AGERAR! Det kan inte komma till stånd en förändring om vi inte är många om säger ifrån. Samma sak som med barnarbete och andra ohumana förhållanden.. vi kan inte sitta och klaga, men sen gå till de kedjor som har de kläder där sysslar med den typen av verksamhet - bara för att det är billigt eller som om vi helt plötsligt har "glömt" bort det.

Jag önskar att jag hade mer makt och inflytande att sätta emot, men nu är jag bara den lilla människan med små medel. Men mina medel är trots allt mina, och det är viktigt att göra det man kan med dem. Jag har gjort det jag kunnat i nuläget -  förutom att inte handla ullplagg som inte kan garantera ursprung (jag är ingen ull-klädes-människa i vilket fall , men jag vill inte handla något annat hos dem som säljer sån ull heller). I natt mailade jag ett stort antal företag som säljer kläder, i första hand dem jag normalt handlar av. Jag har faktiskt fått svar från flertalet under dagen, och fått bra besked från vissa och andra kan inte garantera något. Men de allra flesta tar till sig den informationen som gått ut verkar det som och försöker besvara konsumenteras önskningar. Det är ett steg i rätt riktning!

Det finns så mycket orättvisor, så mycket hemskheter. Man kan inte hjälpa alla, eller ens kunna allt om allt. Lika lite som någon kan göra allt. Men jag är fullständigt övertygad om att om man har sina ögon öppna, sitt hjärta på rätt ställe och öppnar sin mun - då kan ALLA göra NÅGOT!

Kram
#1 - - Ewa:

Att göra något även om det är litet är bättre än ingenging. Det är bra att du mailade! Det är ett steg i rätt riktning om de ser att konsumenterna reagerar och inte köper vad som helst.

Jag har medvetet låtit bli att läsa ditt förra inlägg. Jag råkade se enstaka ord vilket räckte för att jag skulle få en knut i magen. Är det någonting jag absolut inte klarar av på någon som helst nivå, så är det djurplågeri. Det får mig att må så dåligt!